Na posiedzeniu Sejmowej Komisji Finansów Publicznych, które odbyło się 20 lutego 2019 r. procedowany był projekt zmiany Ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach – druk 2503, czyli ustawa o kasach online. Komisja wysłuchała sprawozdania podkomisji ds. monitorowania systemu podatkowego, która 29 stycznia wprowadziła w projekcie swoje poprawki.
Poszczególne poprawki były przedmiotem obrad Komisji, podczas których posłowie zadawali pytania i prosili o wyjaśnienia m.in. obecnego na sali wiceministra finansów Filipa Świtałę. Na spotkaniu obecni byli również przedstawiciele KIGEiT. Projekt zmiany ustawy został przyjęty i skierowany na drugie czytanie w Sejmie.
Wprowadzono została istotna zmiana dotycząca wejścia w życie nowelizacji ustawy. Wcześniejszą datę 1 marca 2019 zastąpiono nową, 1 maja 2019 roku. Poprzednia data nie gwarantowała poprawności i realności dochowania terminów konstytucyjnych przewidzianych dla Senatu oraz złożenia podpisu prezydenta. Oznacza to, że sprzedaż i używanie kas online będzie możliwe dopiero od 1 maja 2019 roku. Wtedy też swoją pracę rozpocznie Centralne Repozytorium Kas.
Wraz z nową datą wejścia w życie ulegną zmianie daty związane z możliwością sprzedaży i ważnością homologacji kas z kopia papierową – daty te zostaną ustalone na II czytaniu ustawy w sejmie.
W nowelizacji ustawy nie uległy zmianie terminy obowiązku wymiany kas u wymienionych w ustawie grup podatkowych. Pierwsza grupa (sprzedaż paliw oraz naprawa pojazdów i opon) będzie miała ten obowiązek od 1 stycznia 2020 roku.
Zgodnie z przekazaną przez przewodniczącego KFP informacją, 13 marca br. odbędzie się w sejmie II czytanie projektu zmiany Ustawy.